Sådan får du FLERE MEDLEMMER i din kundeklub
Det klassiske spørgsmål: Hvordan får jeg flere medlemmer i min kundeklub?
De fleste butikker vil gerne have så mange medlemmer som muligt i deres kundeklub – det er ikke uden grund! Ofte udgør din kundeklub mere end halvdelen af din omsætning, og mange undersøgelser fortæller det er 5 gange dyrere at få en ny kunde, end at beholde en eksisterende – det er derfor vi elsker loyale kunder.
Mange af de loyale kunder ligger gemt i din kundeklub. De er billige at markedsføre sig over for, da vi kender dem. Med din kundeklub er markedsføringen direkte og vi skyder ikke med spredhagl!
Derfor vil vi gerne have vores loyale kunder som medlemmer.
What’s in it for me – fortæl hvad der er i din kundeklub!
For at “lokke” kunderne til, skal vi sørge for at kundeklubben er attraktiv, kunderne skal ikke have opfattelsen af bare at tilmelde sig et nyhedsbrev.
De skal have meget mere ud af det, kunden slipper sjældent sit mobil nummer og email adresse, medmindre de også får noget igen. Sæt dig i kundens sted og spørg “What’s in it for me?“.
Overvej hvilke fordele du kan give dine kunder, så du sikrer et langt og loyalt tilhørsforhold til butikken.
Et klassisk trick er at give kunden bonus når de handler, det virker stadig, men du skal gøre mere end det – dine konkurrenter kan også tilbyde bonus!
Giv dem noget unikt, hvor de føler de er noget specielt.
Det kan være du laver førudsalg kun til medlemmer. Så har dine loyale kunder mulighed for at købe udsalgsvarer før alle andre, og får mulighed for at købe nogle af de produkter der er et begrænset antal af.
Handler du med tøj eller sko ? Du kan lave modeshows kun for medlemmer, tilbyd medlemmerne dobbelt bonus på denne aften. Dermed kan du let give dem noget ekstra i forhold til dem der ikke er medlemmer.
Har du en special butik, og et unikt produkt, så kan du måske få en specialist til at holde et foredrag. Har du en sportsbutik, sponsorerer du måske en kendt sportsudøver, lad denne komme og holde et foredrag om sport, præstationer og om at sætte sig mål, jeg er sikker på dine medlemmer vil elske det.
Råb dit budskab ud – fortæl om din klub så kunderne ikke kan overse den
Det nytter ikke noget at have verdens mest interessant kundeklub, hvis vi ikke fortæller det til kunden.
Overvej hvordan du let gør opmærksom på din kundeklub – kunden må ikke forlade din butik uden at være præsenteret for kundeklubben, og gerne flere gange.
Start allerede inden kunden kommer ind, sæt et A-Skilt uden for butikken, hvor du let beskriver hvad fordelene er i din kundeklub.
Har du specielle tilbud kun til medlemmer, så gør opmærksom på dette og forklar samtidig hvad man får som medlem.
I købs øjeblikket skal ekspedienten altid spørge om folk er medlem, men brug det rigtige spørgsmål. Sæt dig i kundens sted, vil du takke ja tak hvis du bliver spurgt: “Vil du være medlem i vores kundeklub?”
Det er ikke sikkert! – Vend den om og spørg: “Vil du optjene 5% bonus på dit køb og komme til udsalg før alle andre? Så kan vi lige melde dig ind i vores kundeklub!”, igen gør du opmærksom på hvad kunden får ud af at være medlem.
Ved kassen har du selvfølgelig en hyldesvirp der fortæller hvorfor man skal være medlem, det gør det let for ekspedienten at huske fordelene, og indprenter budskabet hos kunden.
På kundens bon laver du selvfølgelig reklame for kundeklubben, et kort og simpelt budskab, så kunden bliver reminded om budskabet i din kundeklub.
Nogle gange er der travlt, og man vil måske ikke prioritere at få spurgt kunden ad, hav en flyer klar – den kan I lægge ned i posen til kundens varer. Så kan kunden se alle fordelene når de kommer hjem i ro og mag.
Det skal være nemt at tilmelde sig
Når vi har alle fordelene på plads, og vi skilter med det både højt og lavt, skal vi også sikre os at kunden bliver tilmeldt. Det skal være nemt, og hver gang vi fortæller hvor fantastisk vores kundeklub er skal vi også fortælle hvordan kunden tilmelder sig.
Sørg for at, der hvor kunden selv læser budskabet, kan de få en tilmeldings formular på ved at scanne en QR kode, eller endnu bedre, ved at sende en SMS.
Ved kassen skal ekspedienten sørge for at få alle kundens oplysninger når de tilmelder kunden, men gør det også let for ekspedienten, sørg for at de kun får de oplysninger der er relevante, hvis du aldrig skal bruge kundens adresse så lad være at spørge efter den, det sikrer at ekspedienten afslutter købet hurtigere.
Men når det går stærkt, kan det være i har en tilmeldings flyer som kunden kan udfylde. Disse kan blive indtastet senere! Samme flyer kan du bruge til at lægge i kundens pose. På denne flyer fortæller du også om mulighederne for at tilmelde med SMS eller QR Kode.
Men selv når kunden har forladt butikken skal det være let at tilmelde sig. Det kan være kunden først kommer i tanke om det senere, så skal det stadig være let at tilmelde sig.
Sørg for at reklamere for din kundeklub på de sociale medier, som facebook, instagram o.l.
På din hjemmeside skal du også have en formular der er let at finde, der viser fordele i din kundeklub, og er let for kunden at tilmelde sig.
Jeg håber disse få, simple, tips kan hjælpe dig til at få flere medlemmer i din kundeklub?
Få flere medlemmer med vores tilmeldings formular
Vi har en nem og enkel tilmeldings formular som et ekstra modul til vores kundeklub.
Formularen kan let integreres på din hjemmeside, facebook, med en QR Kode, eller få kunderne til at tilmelde sig med SMS – opsætningen er nem og simpel.
Vil du have en GRATIS kundeklub demo konto?