SMS eller Email til din Kundeklub – Hvad virker bedst?

SMS eller Email til din Kundeklub – Hvad virker bedst?

Når det handler om at skabe forbindelse til sine kunder via mobilen har virksomheder to muligheder, som vi her vil sætte op imod hinanden for at du bedst kan danne din egen mening. Men vi vil også se på om det kan lade sig gøre at drage fordel af at bruge begge kanaler. Den såkaldte synergieffekt.

Disse to muligheder for markedsføring via mobilen omfatter SMS og e-mail. Hver mulighed har sine egne fordele. Men hvilken er den bedste løsning for din virksomhed?

Lad os hjælpe dig med at finde den rette kombination, og inspirere dig til hvordan du kan kombinere email og SMS, så du får det bedste resultat.

Fordele ved SMS

Lad os starte med fordelene ved SMS, da det repræsenterer en af ​​de hurtigst voksende former for mobil kommunikation mellem virksomheder og deres kunder.

Fantastiske åbningsrater

Vidste du, at cirka 98 % af alle SMS åbnes og læses inden for de første tre minutter af levering? Det er en utrolig statistik, som ikke kan ignoreres.
Hvis nogen fortalte dig, at mere end ni ud af ti kunder ville læse en besked, du har sendt inden for de næste tre minutter, ville du så ikke bruge denne kanal? De fleste virksomheder ville – og mange virksomheder er begyndt på netop dette.

Meget målrettet

Når du kommunikerer med kunder via SMS, så ved du allerede at disse kunder gerne vil høre fra dig. De har jo selv sagt “ja tak” til at modtage relevante beskeder fra dig. At de siger ”ja tak” til at du gerne må sende dem salgs-sms’er er også et godt tegn på, at de er købsklar og interesseret i dine produkter eller ydelser.
SMS har udviklet sig meget i de seneste par år, hvilket gør det til en mere fleksibel og økonomisk overkommelig mulighed. Som virksomhed er du ikke længere begrænset til blot at sende tekstbeskeder. Du kan indarbejde links, der giver kunden mulighed for at benytte sig af tilbudet med det samme.
Se f.eks. dette eksempel på en kupon løsning til dine kunder: https://www.facebook.com/smsklub/videos/476818669180333

Andre fordele ved SMS

  • De er hurtigere at sætte op end et nyhedsbrev
  • De anses sjældent som spam
  • Du får meget synlighed pr. brugt markedsføringskrone

Ulemper ved SMS

  • Dette koster 29 øre pr. SMS – til gengæld er du næsten sikker på, at alle modtagere ser tilbudet
  • Du er begrænset til 160 tegn, du kan bruge flere men det koster dobbelt takst

Fordele ved e-mail

Og nu, så lad os se på fordelene ved at bruge e-mail (nyhedsbreve) som en form for mobil kommunikation mellem kunde og forretning.

Show and tell

Sammenlignet med SMS, har nyhedsbreve den store fordel, at de kan præsentere dine produkter eller ydelser på en visuel flot og indbydende måde, underbygget af en sælgende og informerende beskrivelse omkring produktet og hvorfor kunden skal slå til lige nu. Det giver dig mulighede for, at få dine kunder til at købe dit produkt, eller reagere på det budskab du sender, f.eks.

  • Et køb i din webshop
  • Deltagelse i en konkurrence
  • En tilfredshedsundersøgelse blandt dine kunder
  • Tilmelding til et kundearrangement
  • Booking af en fremvisning
  • Reservation af bord på cafe eller restaurant

Ubegrænset størrelse

E-mail foretrækkes af nogle på grund af de begrænsninger der er ved SMS. E-mails kan som udgangspunkt være hvilken som helst størrelse du måtte ønske, og er ikke begrænset af et antal tegn. Når du har en masse at sige og vise kunderne, kan dette være værdifuldt med de frie udfoldelsesmuligheder.

Andre fordele ved e-mail nyhedsbreve

  • Det er flere muligheder for at måle resultater og konverteringer
  • Prisen er lavere ved nyhedsbreve

Ulemper ved e-mails

Sådan kan SMS og Email arbejde sammen

Selvom de to kanaler, SMS og email, hver for sig kan en helt masse, så har vi her hos SMSKlub.dk også gode erfaringer med at få dem til at spille sammen.
Det kan for eksempel ske på følgende måder:

  • Hvis du har sendt et nyhedsbrev ud om et udsalg – Sender du en SMS ud dagen før det starter, og dagen før det slutter. Så du hele tiden minder dine kunder om deres muligheder for et godt køb
  • Du har to kanaler at vælge imellem. Du har måske kun hørt om nyhedsbreve før. Nu har du også hørt om markedsføring via SMS. Det giver dig et valg. Hvad synes du bedst om, hvad tror du dine kunder synes bedst om? Test det og prøv dig frem for at finde hvilken løsning der giver dig mest salg.
  • Du kan sende et nyhedsbrev ud. Hvis dine kunder ikke har åbnet det, kan du sende en SMS og minde dem om at deres nyhedsbrev er fyldt med gode tilbud.

Vi mener ikke SMS kan ignoreres

Som forbrugere bliver vi mere og mere teknisk kyndige, og derfor vil strømmen af ​​SMS’er som en del af virksomheders markedsføring kun vokse. Ifølge officielle statistikker, bliver der sendt mere end 350 milliarder tekstbeskeder i hele verden hver måned.
En voksende del af disse – et sted omkring 15% – er klassificeret som kommercielt orienteret og dermed også relateret til markedsføring. De samme statistikker viser også, at de yngre generationer er mere modtagelige for markedsføring via SMS, da det leverer et hurtigt og mere præcist budskab.
Brug derfor både Email nyhedsbreve og SMS, når du skal kommunikere med din Kundeklub.

Få Email integreret i SMSKlub.dk

I SMSKlub.dk har vi gjort det nemt at sikre du også kan sende email nyhedsbreve ud til din Kundeklub.

Kundeklubben har et Email integrations modul, som gør at du kan benytte Ubivox eller Mailchimp som mail system, de er begge rigtig gode til Email nyhedsbreve.

Integrationen sikrer at alle medlemmer løbende synkroniseres over i Ubivox, og du derfor ikke skal tænke på om alle medlemmer er importeret, på samme måde sporer vi afmeldinger, så uanset om folk afmelder sig gennem Ubivox eller Mailchimp, ude i butikker, på tilmeldingsformularen, eller i dit kasse system, ved vi det, og sørger for du ikke sender email til folk der ikke vil have det.

Vil du have en GRATIS kundeklub demo konto?