Retten til at blive glemt

Retten til at blive glemt

… eller “The right to be forgotten”!

Det er nok en af de mest nævnte ting i forbindelse med persondataforordningen.

I SMSKlub har vi forberedt os på Persondataforordningen.

Du bør også forberede dig på at skulle ændre dine arbejdsgange i din virksomhed, eller din butik, men på nogle af de mest vigtige områder har vi forsøgt, at gøre det lidt nemmere at gå til.

Retten til at blive glemt er nok mest rettet mod store virksomheder som Facebook eller Google, som har rigtig mange persondataoplysninger, og man med sikkerhed skal vide de kan slettes.

Selvfølgelig skal man kunne slettes!

Det er medlemmet der ejer sine persondataoplysninger, de har blot valgt at udlåne dem til din kundeklub i en periode.

Så ja! Selvfølgelig skal de kunne slettes igen.

Men vi har en tilståelse! Hidtil når medlemmer er blevet slettet har vi sat en lille markering i databasen, der fortæller de er blevet slettet.

Alle medlemmets oplysninger var der stadig, men ikke tilgængelige, hverken for medlemmet, butikken, eller andre. Kun folk der kunne kigge dybt i SMSKlub databasen.

Vi tør godt vove den påstand, at SMSKlub ikke er et enkeltstående tilfælde, faktisk laves de fleste systemer således at data bare ikke vises længere, men er et sted i baggrunden.

Det gør det meget lettere at genskabe data når nogen fortryder sletningen og vi har tit set det i SMSKlub. Butikken sletter et medlem ved en fejl, og vi kan hurtigt og nemt genskabe et medlem.

Men sådan kan og må vi ikke gøre længere, fremover når folk bliver slettet er de væk, og den eneste fortryd knap er vores backup, hvor de også kun må være i en meget begrænset periode.

Dette gør at vi kan sikre “Retten til at blive glemt”

Ikke kun i din kundeklub

Din kundeklub er uden tvivl et af de steder, hvor du har meget persondata opbevaret.

Men når folk beder om at få slettet deres oplysninger, skal du tænke den længere end din kundeklub.

Hvor opbevarer du ellers persondata?

  • Har du en bunke med uopfordrede ansøgninger, du gemmer til næste gang du har en stilling?
  • Noterer du telefonnumre ned i en notesbog omkring skræddervarer, så de let kan få deres tøj igen?
  • Har du modtaget en mail fra vedkommende, selvom den kun indeholder deres navn er det persondata?

Alle steder hvor du gemmer persondata skal det fjernes, såfremt personen anmoder om det.

Går et medlem ind i din kundeklub og vælger at slette deres medlemsskab, vil det være okay, kun at slette deres oplysninger i kundeklubben.

Sådan håndterer SMSKlub retten til at blive glemt

Som sagt sørger vi for at medlemmets data bliver slettet helt fra vores database, når de anmoder om en sletning.

Samtidig ved vi, fra tidligere erfaringer, at en sletning godt kan være en fejl.

Derfor går der nu 14 dage fra medlemmet anmoder om at blive slettet, til de er fjernet i vores database.

I de 14 dage, har medlemmet mulighed for at fortryde.

I SMSKlub kan du, under Indstilling -> Systembeskeder, opsætte en besked der sendes ved sletning.

I beskeden bør du gøre opmærksom på, at deres bonus går tabt ved sletning og at de har 14 dage til at bruge deres opsparede bonus.

Samtidig kan du flette Tilmeldingsformularen ind i beskeden, her har medlemmet mulighed for at fortryde deres sletning de næste 14 dage.

For en god ordens skyld skal vi nævne at SMSKlub har 31 dages backup, så efter de 14 dage går der stadig 31 dage før oplysninger er slettet ude i vores backup.

© SMSKlub ApS

Sælg mere med vores 3 Tips

Tilmeld dig og modtag vores whitepaper med 3 effektive salgstips

Tak for at du downloadede vores whitepaper. Du modtager det på din e-mail i løbet af få minutter.